Twee weekeinden verder... - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Thomas Jitske - WaarBenJij.nu Twee weekeinden verder... - Reisverslag uit Kâmpôt, Cambodja van Thomas Jitske - WaarBenJij.nu

Twee weekeinden verder...

Door: Thomas en Jitske

Blijf op de hoogte en volg Thomas

28 Juli 2014 | Cambodja, Kâmpôt

Massages, zee en blauwe lucht. De eerste week vrijwilligerswerk was een vermoeiende week en zijn we de drukte ontvlucht en naar Rabbit Island gegaan. Het is een klein eilandje met jungle, zee, strand, lekker eten en goedkope massages, ideaal om bij te komen. De nachtrust was wat minder omdat een aapje besloot om ons eten op te eten het enige wat hij voor ons achterliet was een klein drolletje en gebrek aan slaap.

Het weekend vloog voorbij en maandag ochtend zaten we met z'n drieën alweer achter de laptop: ditmaal wisten we wat we wilden. We hebben onszelf een klein doel gesteld waarin we de leerlingen hun woordenschat willen laten uitbreiden. De leerlingen kunnen tot nu toe alleen een paar dingen tegen je zeggen maar hebben dan echt geen idee wat ze zeggen: dit wordt ons doel, ze bewust laten maken van wat ze zeggen. Dani-Jelle is een basisschool juffrouw en heeft ervaring met het aanleren van nieuwe woorden. Het was een uitdaging om eraan te werken maar vrijdag was Chan Touch enthousiast over ons stappenplan, spellen en toetsen.

Ok, een doel hadden we, nu moesten we nog 3 docenten vinden die open staan voor verandering en verbetering. We zijn daarom naar 4 verschillende scholen geweest. We hebben alle 3 een school gevonden met docenten die ook graag zelf nieuwe dingen leren.

We waren ook een dag vrij en besloten om te gaan kajakken. We gingen naar de mangroven, we wisten alleen niet wat we moesten verwachten en we waren bang dat de kajaks half lek zouden zijn en dat we het na een half uur al zat zouden zijn. We werden afgezet bij de fishing community (eco-tourism) en we werden opgepikt door een meneer die meteen begon te vertellen over zijn projecten. Het bleek ook een vrijwillgers community te zijn waarin ze de mangroven terug wilden laten groeien, super tof! Er zaten 6 vrijwilligers in de modder plantjes te planten en sliepen ook in een grote hut tussen de magroven, het was echt mooi.

Het kajakken was zwaar maar wel fantastisch. De "it is only 20 minutes to the sea" viel vies tegen omdat het zeker anderhalf uur duurde voordat we bij de zee waren. We hebben hebben pauze genomen bij leegstaande hutjes en Thomas en ik gingen op onderzoek terwijl Dani-Jelle liever even in haar kajak bleef. De pier was niet heel stevig en we schuifelden langzaam vooruit. Op een gegeven moment hoorde we onder Thomas zijn voet krrrrrraaakk... Hij bleef staan en gaf zijn spullen aan mij, probeerde zijn gewicht te verspreiden en stapte voorzichtig op een plek wat stevig leek te zijn... We zijn voorzichtig en heel rustig terug gelopen en veilig in onze kajaks gaan zitten.

Zaterdag zijn we met Inge, Koen, Thomas en Jitske Bokor Hill op gegaan, we hebben genoten van het uitzicht wat bestond uit mist en wolken. Dit maakte het oude verlaten Casino spookachtig en had het een extra enge gloed om zich heen. We hebben geen geesten gezien gelukkig en zijn door gegaan naar de watervallen.

Van onze grote vriend Tom hebben we gratis brommer lessen gekregen, en besloten we om zondag met z'n vieren naar Kep te rijden en grotten en tempels te bezoeken.
We zijn diezelfde avond ook nog naar de fim geweest: 'the enemies of the people'. Deze documentaire gaat over mensen en een leider van de khmer rouge. Het is een zeer heftige docu en toen we met z'n allen gezellig cocktails gingen drinken was het erg stil en moesten we even bijkomen: eenmaal bijgekomen was het een zeer geslaagde avond.

• 28 Juli 2014 - 08:50

Toos:

Hallo Jitske en Thomas,
    Heerlijk van jullie te horen dat het prima gaat.
    xxxmamxxx

• 01 Augustus 2014 - 15:42

Jonathan:

Hoi Thom en Jits!

leuke verhalen! Genier er nog van! Hier alles goed, helaas mn laatste dagen vakantie,

liefs Joon

• 01 Augustus 2014 - 17:14

Alma:

Wat goed dat jullie van die handig ideeën hebben voor in de klas! Blijf vooral schrijven, leuk om te lezen :) xxx